Konwój kilkanastu autonomicznych ciężarówek, należących do sześciu rożnych producentów, właśnie zakończył własna pierwszą trasę po Ue. Organizatorzy przejazdu podkreślają, że ten eksperyment zrewolucjonizuje przewóz na drogowy na czynnych autostradach Starego Kontynentu.
Autonomiczne pojazdy (czyli przewodzone przez komputer) takich firm jak DAF, Daimler, IVECO, MAN, Scania i Volvo wyruszyły z różnych pomieszczeń na starym kontynencie, m. in. ze Szwecji, Belgii i Niemiec. Za cel obrały Rotterdam w Holandii.
Oszczędność paliwa
Ciężarówka bez kierowcy wyjechała na autostradę. Daimler prowadzi testy
Ciężarówki jechały samodzielnie w kolumnach składających się z 2-3 samochodów i zachowywały stałe pęd jazdy. Były połączone wraz ze sobą za pomocą Wi-Fi. Wówczas ciężarówka z przodu ustalała trasę i prędkość, a pozostające za nią podążały. Nad komputerem czuwał jednak człek, który siedział na rejonie kierowcy.Dystans pomiędzy maszynami wynosił niekiedy zaledwie 10 metrów, co spowodowało o wiele mniejsze zużycie paliwa, nawet o 15 proc. w stosunku do tradycyjnych przejazdów.
Wszystkie ciężarówki trafiły do Rotterdamu bez jakich kolwiek incydentów.
- Autonomiczne ciężarówki zapewnią czystszy i bardziej wydajny transport. Wozy przyczynią się również do poprawy bezpieczeństwa drogowego, bowiem większość wypadków spowodowana jest przez czynnik ludzki a mianowicie powiedziała holenderska minister infrastruktury i środowiska Melanie Schultz van Haegen.
#TruckPlatooning: on the road wówczas Rotterdam with #IVECO! pic. twitter. com/dnMnAlnNNr
— IVECO (@IVECO) 5 kwietnia 2016
Kolejne testy
Pod koniec bieżącego roku w Kumbrii, w północno-zachodniej Anglii mają rozpocząć się drogowe testy autonomicznych ciężarówek. George Osborne, brytyjski Kanclerz Skarbu, zatwierdził już dofinansowanie tego projektu. Ciężarówki będą poruszać się w odległości kilkunastu metrów od siebie, przy konwojach złożonych z do granic możliwości 10 pojazdów. Tylko po pierwszym z nich stanie się siedzieć kierowca.
Autonomiczne pojazdy Google wyjadą w drogi: